Tijdens het Congres Toezicht en Handhaving Kinderopvang worden verschillende deelsessies aangeboden. Het is mogelijk om 1 deelsessie per ronde te volgen. Er zijn in totaal 3 rondes.

Klik op de titel voor een toelichting en maak hieronder uw keuze.

Ronde 1: 11.55 - 12.40 uur

  • 1-annevancorven  3-ninedejongh  1.2 Doorontwikkeld model RP, wat moet ík daarmee?
    door Anne van Corven en Nine de Jongh, GGD GHOR Nederland
    "Een doorontwikkeld model risicoprofiel: Oké, leuk! Dan weet ik in welke mate er aanleidingen zijn tot zorg. En waar die zorg zit. En dan?"

    In deze workshop staan we kort stil bij het doorontwikkelde model risicoprofiel: wat is er beter dan voorheen? Maar we gaan vooral aan de slag met de vraag: hoe kunnen GGD'en & gemeenten informatie vanuit de profielen gebruiken om toezicht efficiënt en effectief in te richten?

    Doelgroep: Toezichthouders, managers, beleidsmakers en handhavers
  • 1-fotonadiaamezian  1.3 Evenredigheidsbeginsel
    door Kris Hulsen en Nadia Amezian, VNG
    Gemeentelijke besluiten kunnen ingrijpende gevolgen hebben. Daarom is het van belang dat gemeenten rekening houden met de beginselen van behoorlijk bestuur. Een van deze beginselen is het evenredigheidsbeginsel. De Raad van State heeft over het beoordelingskader voor de evenredigheidstoetsing belangrijke uitspraken gedaan die grote invloed hebben op de bestuurlijke handhaving. In deze sessie nemen we deelnemers mee in het evenredigheidsbeginsel en lichten we toe hoe je dit interpreteert en toepast op de praktijk.

    Doelgroep: Beleidsmakers & handhavers
  • hannekewarga  laravantzand  1.4 De vertrouwensinspecteur en de praktijk
    door Lara van ’t Zand en Hanneke Warga, Inspectie van het Onderwijs
    De vertrouwensinspecteurs nemen je in deze workshop mee in hun werk. Ze vertellen wat hun rol is en leggen uit wanneer je als inspecteur of ambtenaar met hen te maken krijgt. Wat kan je verwachten als je een vertrouwensinspecteur belt? En wat is nou precies de meld- overleg en aangifteplicht? Wat doe je als er een casus speelt in jouw gemeente? De workshop is vooral gericht op en interessant voor degenen die nog niet zo veel kennis hebben van de vertrouwensinspectie en de meld- overleg- en aangifteplicht. Hierbij nodigen we jullie van harte uit om deel te nemen aan onze workshop, zodat je leert wat de stap naar de vertrouwensinspecteurs betekent.

    Doelgroep: Toezichthouders, beleidsmakers en handhavers
  • 3-mireillegemmeke  2-tanjacorba  1-florentinevandersanden  1.6 Educatieve kwaliteit en kwaliteitszorg van Voorschoolse Educatie
    door Mireille Gemmeke, Tanja Corba, GGD GHOR Nederland en Florentine van de Sanden, VNG
    In de workshop nemen we je mee in de uitbreiding van het toezicht op VE. Hoe gaat dit eruit zien? In hoeverre verandert de rol van toezichthouder en gemeenteambtenaar/handhaver door deze nieuwe taak? En welke vragen roept dit nog op voor de verdere voorbereiding en implementatie? Vanaf 2027 gaan GGD en gemeente waarschijnlijk toezicht houden op de kwaliteit van de uitvoering van voorschoolse educatie. Zorgen houders ervoor dat goed aangesloten wordt bij de ontwikkeling van het kind en draagt het programma effectief bij aan terugdringen van ontwikkelingsachterstanden? Zorgen zij voor goede kwaliteitszorg en ouderparticipatie?

    Doelgroep: Toezichthouders, managers, beleidsmakers en handhavers
  • nienkewilleringboink  profielfotomarjolein  1.8 De OC, wat kun je er mee?
    door Nienke Willering en Marjolein Lantinga, BOink
    De oudercommissie is een wettelijke voorwaarde met relatief veel tekortkomingen én maakt niet vaak deel uit van de inspectie. De invoering van het flexibele toezicht biedt echter kansen! Hoogste tijd dus om stil te staan bij ouderbetrokkenheid en de waarde van medezeggenschap in de kinderopvang. Hoe zit het ook alweer met de OC en het adviesrecht? En met alternatieve ouderraadpleging? Ook geven we een inkijkje in de vragen en knelpunten uit de praktijk waar oudercommissies ons spreekuur over benaderen. Handvatten en inzichten die van pas komen in de praktijk van het toezicht en bij het geven van invulling aan de flexibele inspectieactiviteit.

    Doelgroep: Toezichthouders, beleidsmakers en handhavers
  • 2-mirjanalsema  sigridmortier  1.9 Naar een reflectieve functie in het toezicht
    door Mirjan Alsema, GGD GHOR Nederland en GGD GHOR Amsterdam en Sigrid Mortier-Kool, VNG
    GGD GHOR Nederland en de VNG werken aan een voorstel voor de versterking van de reflectieve functie in het toezicht. Reflectief toezicht betekent dat de toezichthouder niet alleen toezicht houdt op de naleving van eisen, maar ook ontwikkelingen monitort in het domein. Reflectief toezicht signaleert, agendeert, deelt zijn unieke kennis en geeft actief feedback.
    Welke kansen biedt een meer reflectieve functie? En wat zijn de gevolgen voor ons werk? Mirjan en Sigrid vertellen over reflectief toezicht en gaan in gesprek met de deelnemers.

    Doelgroep: Toezichthouders, managers, beleidsmakers en handhavers
  • 2-simonhay  1.10 Observeren en beoordelen van de pedagogische praktijk 0-4 jaar
    door Simon Hay, pedagoog & onderzoeker
    Het pedagogisch handelen is de kern van de pedagogische kwaliteit die kinderen in de kinderopvang ontvangen. Maar om op basis van observatie tot een goed beeld en oordeel van de pedagogische kwaliteit te komen is geen gemakkelijke opgave. Tijdens een interactieve sessie wordt aan de hand van beeldmateriaal van pedagogische situaties in de kinderopvang van 0-4 jaar handvatten gegeven hoe de pedagogische kwaliteit te kunnen beoordelen. Ik heb de afgelopen jaren zelf honderden groepen geobserveerd en heb als onderzoeker veel kennis opgedaan over observeren van en rapporteren over pedagogische kwaliteit. Ik vind het vanuit de praktijk én wetenschap essentieel om in gesprek te zijn met de inspecteur over pedagogische kwaliteit en start graag de dialoog!

    Doelgroep: Toezichthouders, managers, beleidsmakers en handhavers


Ronde 2: 13.30 - 14.15 uur

  • 1-annevancorven  3-ninedejongh  2.1 Doorontwikkeld model RP, wat moet ík daarmee?
    Anne van Corven en Nine de Jongh, GGD GHOR Nederland
    "Een doorontwikkeld model risicoprofiel: Oké, leuk! Dan weet ik in welke mate er aanleidingen zijn tot zorg. En waar die zorg zit. En dan?" In deze workshop staan we kort stil bij het doorontwikkelde model risicoprofiel: wat is er beter dan voorheen? Maar we gaan vooral aan de slag met de vraag: hoe kunnen GGD'en & gemeenten informatie vanuit de profielen gebruiken om toezicht efficiënt en effectief in te richten?

    Doelgroep: Toezichthouders, managers, beleidsmakers en handhavers
  • 2-marchadelamar  1-fadimpolat  2.2 Niet alledaagse handhavingsafweging in de praktijk
    door Marcha Jacobs-de la Mar, Gemeente Amsterdam en Fadim Polat, Gemeente Breda
    Handhaven is meer dan een stappenplan uit een beleid volgen. In de ene casus besluit je een aanwijzing op te leggen en bij een vergelijkbare overtreding op een andere locatie zie je af van handhaving. Hoe kom je tot dit besluit?
    Waarom zijn op het oog gelijke overtredingen geen gelijke gevallen die gelijk worden behandeld? Een op het oog simpele casus kan zomaar complex zijn.

    Door middel van casussen willen wij met jullie een stap vooruit met de handhaving. Welke informatie heb je? Hoe kom je eraan? Ontbreekt er informatie? Wat weeg je mee voor dat je een besluit neemt? Zijn er ontwikkelingen waar je rekening mee moet houden? Kortom hoe kom je tot een gedegen besluit!
    Wil je ook een stap vooruit met de handhaving? Meld je dan aan voor de workshop.

    Heb jij een interessante casus voor het gesprek, neem die gerust mee.

    Doelgroep: Toezichthouders, managers, beleidsmakers en handhavers
  • 2-marcelhuizinga  marliekevanderlelij2  2.3 Oeps! Een rood kruis bij de PRK- en VOG-verificatie! Wat nu?
    door Marcel Huizinga, DUO en Marlieke van der Lelij, VNG
    Een onderdeel van de werkzaamheden van een gemeente en GGD is het uitvoeren van de PRK- en VOG-verificatie in het LRK. Zolang je groene vinkjes ziet is alles in orde maar af en toe zie je ook een rood kruis. Vind je het lastig om te bepalen waarom je een rood kruis ziet en wat je dan moet doen dan is deze sessie iets voor jou. We leggen uit hoe de verificatie tot stand komt en hoe je een rood kruis moet interpreteren. Tevens lichten we de nieuwe functionaliteit voor het duiden van de rode kruizen verder toe.

    Doelgroep: Toezichthouders en handhavers
  • jokedorenbos  aafkenauts  2.4 SZW en OCW nemen je mee in het experiment Peuter/kleuter
    door Joke Dorenbos-van den Hill en Aafke Nauts-Raaijmakers, SZW
    Op dit moment werken de ministeries van OCW en SZW aan een concept experimenteerbesluit voor peuter-kleutergroepen.

    Dit experiment maakt het mogelijk om onderzoek te doen naar groepen waarin peuters en kleuters op structurele basis worden gemengd. Nu is het structureel mengen van peuters en kleuters in een groep niet mogelijk op basis van de Wet Kinderopvang (WKO) en de Wet op het Primair Onderwijs (WPO).

    Tijdens het VNG-congres kunnen de ministeries van OCW en SZW de aanwezigen meenemen in de uitgangspunten en voorlopige voorwaarden van het experiment, voor zover we die dan hebben uitgedacht. Ook spelen er nog enkele vraagstukken waarover we graag van gedachte wisselen. Uiteraard hopen wij hier input op te ontvangen die ons in staat stelt het experimenteerbesluit aan te scherpen en te verbeteren.

    We kunnen de toehoorders geen zekerheid geven over het vervolg. De concept uitgangspunten en voorwaarden voor het experiment kunnen immers gedurende het proces nog wijzigen.

    Op een later moment zal het besluit in internetconsulatie gaan en voor uitvoeringstoets worden uitgezet. Dat is het moment waarop de (rand)voorwaarden concreet zijn uitgewerkt en waarop iedereen die dat wil kan reageren.

    Doelgroep: Toezichthouders, managers, beleidsmakers en handhavers
  • 1-fotonadiaamezian  2.5 Evenredigheidsbeginsel
    door Kris Hulsen en Nadia Amezian, VNG
    Gemeentelijke besluiten kunnen ingrijpende gevolgen hebben. Daarom is het van belang dat gemeenten rekening houden met de beginselen van behoorlijk bestuur. Een van deze beginselen is het evenredigheidsbeginsel. De Raad van State heeft over het beoordelingskader voor de evenredigheidstoetsing belangrijke uitspraken gedaan die grote invloed hebben op de bestuurlijke handhaving. In deze sessie nemen we deelnemers mee in het evenredigheidsbeginsel en lichten we toe hoe je dit interpreteert en toepast op de praktijk.

    Doelgroep: Beleidsmakers & handhavers
  • 3-mireillegemmeke  2-tanjacorba  1-florentinevandersanden  2.6 Educatieve kwaliteit en kwaliteitszorg van Voorschoolse Educatie
    door Mireille Gemmeke, Tanja Corba, GGD GHOR Nederland en Florentine van de Sanden, VNG
    In deze sessie nemen we je mee in de uitbreiding van het toezicht op VE. Hoe gaat dit eruit zien? In hoeverre verandert de rol van toezichthouder en gemeenteambtenaar/handhaver door deze nieuwe taak? En welke vragen roept dit nog op voor de verdere voorbereiding en implementatie? Vanaf 2027 gaan GGD en gemeente waarschijnlijk toezicht houden op de kwaliteit van de uitvoering van voorschoolse educatie. Zorgen houders ervoor dat goed aangesloten wordt bij de ontwikkeling van het kind en draagt het programma effectief bij aan terugdringen van ontwikkelingsachterstanden? Zorgen zij voor goede kwaliteitszorg en ouderparticipatie?

    Doelgroep: Toezichthouders, managers, beleidsmakers en handhavers
  • fotoharmfaber  2.8 Het Interbestuurlijk Toezicht Kinderopvang: De lerende dialoog en de kwaliteitscyclus
    door Harm Faber, inspecteur gemeentelijk toezicht IvhO
    In deze workshop gaan we met de deelnemers in gesprek over het werken volgens een ‘kwaliteitscyclus’.
    Een nieuwe activiteit uit ons Interbestuurlijk Toezichtkader 2023 is ‘de lerende dialoog’. In de lerende dialoog die we voeren met gemeenten, staat de ‘kwaliteitscyclus’ centraal. Daarin kijken we naar:
    • de Doelen die een gemeente stelt in relatie tot de doelen uit de wet;
    • het Systeem dat is ingericht om die doelen te bereiken;
    • hoe de daadwerkelijke uitvoering in de Praktijk verloopt;
    • de bereikte Prestaties en of er geëvalueerd wordt.
    Deze kwaliteitscyclus noemen we ook wel het DSPP-model en komt uit het actieplan van de ‘Agenda Toekomst van het (interbestuurlijk) Toezicht’. Wat levert het werken met zo’n kwaliteitscyclus op? En hoe kan je dit als gemeente toepassen op Toezicht en Handhaving Kinderopvang? Op onder meer deze vragen gaan we in via storytelling en enkele interactieve intermezzo’s.

    Doelgroep: Toezichthouders, managers, beleidsmakers en handhavers
  • annemiesgort  2.9 Helder handhaafbaar rapporteren
    door Annemies Gort, tekstbureau Gort
    In deze workshop maak je kennis met handige schrijftechniek: piramide schrijven. Met deze techniek kost het minder tijd om een rapportage te schrijven en wordt tegelijk de rapportage beter gelezen. Uitgangspunt is: wat wil de lezer weten? Je krijgt in deze workshop tips hoe je helder, feitelijk en professioneel kunt beschrijven.

    Doelgroep: Toezichthouders, beleidsmakers en handhavers
  • 2-simonhay  2.10 Observeren en beoordelen van de pedagogische praktijk 4-12 jaar en gastouderopvang
    Simon Hay, pedagoog & onderzoeker
    Het pedagogisch handelen is de kern van de pedagogische kwaliteit die kinderen in de kinderopvang ontvangen. Maar om op basis van observatie tot een goed beeld en oordeel van de pedagogische kwaliteit te komen is geen gemakkelijke opgave. Tijdens een interactieve sessie wordt aan de hand van beeldmateriaal van pedagogische situaties in de kinderopvang van 4-12 jaar en gastouderopvang handvatten gegeven hoe de pedagogische kwaliteit te kunnen beoordelen. Ik heb de afgelopen jaren zelf honderden groepen geobserveerd en heb als onderzoeker veel kennis opgedaan over observeren van en rapporteren over pedagogische kwaliteit. Ik vind het vanuit de praktijk én wetenschap essentieel om in gesprek te zijn met de inspecteur over pedagogische kwaliteit en start graag de dialoog!

    Doelgroep: Toezichthouders, managers, beleidsmakers en handhavers


Ronde 3: 14.45 - 15.30 uur

  • fotogaby2024  laurasauer-1  3.2 Samenwerken doen we zó in Twente!
    door Gaby Kolkhuis-Tanke, gemeente Hengelo, Laura Sauer en Mirthe Hulsemeijers, GGD Twente
    Tijdens deze sessie vertellen wij jullie iets over onze regionale samenwerking tussen de 14 Twentse gemeenten en de GGD. Zo hebben we één regionaal handhavingsbeleid, regionale afspraken over flexibel inspecteren en een regionale overeenkomst tussen gemeente en GGD Twente. Ook zijn er afspraken over vervanging in de zomerperiode en evt. bij langdurige afwezigheid van een ambtenaar. Samenwerking Gemeente Hengelo met 4 kleinere gemeenten binnen Twente (Borne, Haaksbergen, Hellendoorn en Oldenzaal). Hoe/waarom is deze samenwerking tot stand gekomen? Op welke wijze hebben we hieraan invulling gegeven? Wat moet er zoal geregeld worden? Hoe ervaart een kleinere gemeente deze wijze van samenwerking? Allemaal vragen waar we tijdens deze sessie op ingaan. Meer hierover weten? Meld je dan nu aan!

    Doelgroep: managers, beleidsmakers en handhavers
  • annemiesgort  3.3 Helder handhaafbaar rapporteren
    door Annemies Gort, tekstbureau Gort
    In deze workshop maak je kennis met handige schrijftechniek: piramide schrijven. Met deze techniek kost het minder tijd om een rapportage te schrijven en wordt tegelijk de rapportage beter gelezen. Uitgangspunt is: wat wil de lezer weten? Je krijgt in deze workshop tips hoe je helder, feitelijk en professioneel kunt beschrijven.

    Doelgroep: Toezichthouders, beleidsmakers en handhavers
  • 1-paulineelkhoury  3.4 Impact van jouw inspectie gastouderopvang; live!
    door Pauline el Khoury, GGD GHOR Nederland
    Ga mee op inspectie bij een gastouder en ervaar hoe je je observaties het beste bespreekbaar kunt maken in 10 minuten! In deze workshop spelen we met behulp van een acteur en een decor een aantal korte inspecties na. Welke impact heb jij op de gastouder? En ben je je daar bewust van? Wat zijn uitdagingen voor je? Uiteraard kunnen deelnemers van de workshop een rol krijgen, maar alleen als zij dit zelf willen.

    Doelgroep: Toezichthouders en handhavers
  • hannekewarga  laravantzand  3.5 De vertrouwensinspecteur en de praktijk
    door Lara van ’t Zand en Hanneke Warga, Inspectie van het Onderwijs
    De vertrouwensinspecteur en abtenaar nemen je in deze workshop mee in hun werk. Ze vertellen wat hun rol is en leggen uit wanneer je als inspecteur of ambtenaar met hen te maken krijgt. Wat kan je verwachten als je een vertrouwensinspecteur belt? En wat is nou precies de meld- overleg en aangifteplicht? Wat doe je als er een casus speelt in jouw gemeente? De workshop is vooral gericht op en interessant voor degenen die nog niet zo veel kennis hebben van de vertrouwensinspectie en de meld- overleg- en aangifteplicht. Hierbij nodigen we jullie van harte uit om deel te nemen aan onze workshop, zodat je leert wat de stap naar de vertrouwensinspecteur betekent.

    Doelgroep: Toezichthouders, beleidsmakers en handhavers
  • 1-myrandahartongflex2  3-ninedejongh  1-sunitayildirmaz  3.6 Flex en GIR
    Myranda Hartong, VNG, Nine de Jongh, GGD GHOR Nederland en Sunita Yildirmaz, DUO
    Alle gemeenten en GGD'en werken op dit moment met flexibel inspecteren. Er is de afgelopen jaren hard gewerkt aan het verder ontwikkelen van de GIR om gebruikers op het gebied van FLEX goed te kunnen ondersteunen. Sinds januari 2023 is het voor de GGD mogelijk om een nieuw onderzoek voor te bereiden op basis van een overzicht in de GIR. En sinds juli 2023 vindt u in de GIR extra overzichten voor GGD’en en gemeenten. Deze overzichten geven gedetailleerd inzage in de inspectiehistorie en bijvoorbeeld de handhaving per houder, per gemeente of per GGD. GGD GHOR Nederland, VNG en DUO praten u graag bij over deze nieuwe functionaliteit in de GIR. We presenteren kort de belangrijkste aandachtspunten van flexibel inspecteren en demonstreren de mogelijkheden binnen de GIR.
    Let op: deze workshop is een herhaling van de Online themasessies Flexibel inspecteren van januari en februari 2024

    Doelgroep: Toezichthouders, beleidsmakers en handhavers
  • zakelijk-speeddaten  3.9 Speeddate; maximaliseer je netwerk, ontmoet en verbind!
    Elkaar leren kennen en bouwen aan vertrouwen zijn twee belangrijke vereisten om samen een stap naar voren te maken. Tijdens deze sessie ga je in korte rondes met andere deelnemers van het congres in gesprek aan de hand van vragenkaarten. Snel tot de kern komen om te kijken waar je samen een stap vooruit kan maken. Een leuke en interactieve sessie om van elkaar te leren en elkaar te leren kennen!

    Doelgroep: Toezichthouders, managers, beleidsmakers en handhavers
  • 3.10 SZW Kinderopvang een stap vooruit!
    door medewerkers van het ministerie van SZW
    Ben je benieuwd naar de laatste ontwikkelingen binnen de kinderopvang? Tijdens deze sessie nemen vertegenwoordigers van het ministerie van SZW je mee in de actuele stand van zaken. In vogelvlucht bespreken ze de grote thema's die de kinderopvang bezighouden zoals gastouderopvang, taal, mogelijke effecten herijking en uitkomsten van de verschillende onderzoeken. Welke veranderingen komen er op de kinderopvang af? Ontdek welke onderzoeken momenteel lopen en welke initiatieven het ministerie onderneemt om de kwaliteit in de kinderopvang te verhogen. Mis deze kans niet om waardevolle inzichten te krijgen over de toekomst van de kinderopvang. Schrijf je nu in voor een inspirerende sessie vol actuele informatie en boeiende gesprekken!

    Doelgroep: Toezichthouders, managers, beleidsmakers en handhavers